در اين مقاله سعي كردم به در بازاريابي اينترنتي به روندهايي بپردازم كه كاملا براي شرايط ايران در نظر گرفتهشده است. يك وبمستر يا بازارياب اينترنتي با تمركز بر اين ۵ مورد ميتواند رشد كسبوكار آنلاين خود را در سال ۱۳۹۶ بسيار سريعتر كند.
۱. وبينار
وبكست به هرگونه پخش برنامه از طريق اينترنت گفته ميشود. يك حالت خاص آن وبينار است. وبينار آموزش يا سخنرانياي است كه از طريق اينترنتي برگزار ميشود. در دنياي بازاريابي اينترنتي، وبينار يكي از بهترين روشها براي بازاريابي و معرفي محصول است. روز به روز علاقه به شركت در جلسات آنلاين و زنده در ايران بيشتر ميشود. منظور از زنده آن است كه سخنران در همان لحظه در خال صحبت است و مطالب ضبط شده نيست. فرض كنيم كار شما طراحي سايت است. شما ميتوانيد يك وبينار ۱۰۰ نفره رايگان برگزار كنيد و تبليغ كنيد تا در وبينارتان ثبتنام كنند. سپس در وبيناري يك ساعته به آموزش نكات مهم براي داشتن سايت بپردازيد. مثلا توضيح دهيد چگونه با كمترين هزينه بهترين سايت ممكن را داشته باشيم. سپس در پايان وبينار به شركتكنندگان پيشنهاد ميدهيد كه كار طراحي سايت را به خودتان واگذار كنند. حتي يك فرصت ويژه هم تعريف ميكنيد تا مثلا كساني كه تا يك هفته پروژه را به شما بسپارند از مزيتهايي استفاده كنند.
۲. ويديو
در سالهاي اخير استفاده از موبايلهاي هوشمند و رسانههاي اجتماعي تا حدي زياد شده كه كمتر كسي را پيدا ميكنيد كه در روز حداقل با گوشي خود چند ويديوي كوتاه نبيند. اين يك فرصت بسيار عالي و بزرگ براي بازاريابان اينترنتي است. اكنون ديدن ويديوهاي كوتاه به يكي از عادتهاي روزانه مردم تبديل شده است. پس شما هم بايد دستبهكار شويد و بخشي از مطالب خود را بهصورت ويديو منتشر كنيد. ويديوهايي آموزشي درست كنيد و به مخاطبان و مشتريان هر نكته لازم را آموزش بدهيد. محصولات را باهم مقايسه كنيد. توضيح دهيد چگونه بهترين خريد را انجام دهند. هنگام خريد به چه مواردي بيشتر توجه كنند و … شما بايد با ويديو نشان دهيد چقدر در كارتان متخصص هستيد. اين باعث جلب اعتماد مخاطبان شما ميشود و در نهايت اگر تصميم به خريد گرفتند، شما جزو اولين گزينهها خواهيد بود.
۳. بازآفريني تبليغات
مشكلي كه در دنياي بازاريابي اينترنتي روز به روز پررنگتر ميشود كاهش نرخ برداشت صحيح تبليغات اينترنتي است. شما تبليغات اينترنتي انجام ميدهيد و عدهاي اين تبليغات را ميبينند. ولي به دليل مشغله زياد و تمركز كم، برداشت درستي از تبليغ شما نميكنند. مثلا شما تبليغ ميكنيد كه كار بازسازي ساختمان انجام ميدهيد. عدهاي از بينندگان تبليغ اشتباه برداشت ميكنند و فكر ميكنند شما در كار خريد و فروش املاك هستيد! از اين دست مثالها در اينترنت بسيار زياد وجود دارد. شما بايد بر دو موضوع با جديت كار كنيد: ۱. انتقال ساده و مستقيم پيام بازاريابي و ۲. بازآفريني تبليغات. تا حد ممكن سعي كنيد تبليغات اينترنتي واضح و ساده باشند. شخص در كمتر از ۳ ثانيه بايد بتواند كار شما دقيقا چيست. كافي نيست تشخيص بدهد شما وكيل هستيد، بلكه بايد بداند دقيقا در چه موردي ميتوانيد به او كمك كنيد.
نكته دومي كه بايد به آن توجه كنيد بازآفريني تبليغات است. منظور از بازآفريني آن است كه همان مطلب را با روش و ادبيات ديگري بيان كنيد. مثلا فرض كنيد يك فايل PDF ساختيد كه درباره خدمات طراحي سايت توضيح ميدهيد. سعي كنيد با فرمتهاي ديگري مثل ويديو و صوت مطالب مكملي تهيه كنيد. هدف آن است كه اگر مخاطب از PDF شما برداشت نكرده كارتان دقيقا چيست و چه مزيتي دارد، حداقل از فايل صوتي يا ويديو اين برداشت را انجام دهد. بهخصوص اگر دنبال بازارهاي جديدي هستيد كه اطلاع كمي از زمينه فعاليت شما دارند اين موضوع مهمتر ميشود. مثلا براي اغلب افرادي كه هيچ سروكاري با كسبوكار و سرمايهگذاري ندارند واژههاي كارآفريني، سرمايهگذاري، بورس، سهام و … تفاوت چنداني ندارند. حال اينكه شما تخصصتان فقط يكي از اين موارد است و بايد اين موضوع را با بازآفريني تبليغات به مخاطبان نشان دهيد.
۴. تلگرام
با توجه به رايجتر شدن استفاده از تلگرام، بايد در بازاريابي اينترنتي از اين رسانه بهتر و مفيدتر استفاده كرد. بسياري از كسبوكارهاي كوچك، گروههاي تلگرامي درست ميكنند تا مشتريان امكان تبادلنظر با يكديگر را داشته باشند. همچنين استفاده از كانالهاي تلگرام باعث ميشود، هزينههاي اطلاعرساني به مخاطبان و مشتريان تقريبا به صفر برسد. اگر هنوز براي كسبوكارتان كانال نداريد، هرچه زودتر دستبهكار شويد و كانالتان را راهاندازي كنيد. امكان بسيار جالب و جذاب ديگر روباتهاي تلگرام هستند كه تقريبا ميتوانند مانند يك منشي يا پاسخگوي خودكار به مخاطبان كمك كنند. مثلا مخاطب ميتواند با مراجعه به صفحه روبات تلگرام با منويي مواجه شود و با زدن دكمه ۱ ليست محصولات، دكمه ۲ قيمت محصولات و … را ببيند. درواقع شما يك پاسخگوي تلگرامي خودكار طراحي ميكنيد كه با توجه به سوال مخاطب ميتواند بهصورت خودكار جواب ارسال كند. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه و روش ساختن روبات ميتوانيد در گوگل جستجو كنيد. مقالات فارسي زيادي وجود دارند كه روش ساخت روبات تلگرام را آموزش ميدهند.
۵. استفاده از Gamification
روز به روز خريد از اينترنت به يك تفريح تبديل ميشود. ديگر فقط كافي نيست فرايند خريد سايت خوب و درست كار كند. خريد از سايت شما بايد به كاري ساده و لذتبخش تبديل شود. خيلي خوب است كه با علمي به نام گيميفيكيشن (Gamification) بيشتر آشنا شويد و از ايدههاي آن در سايتتان استفاده كنيد. نمونههاي كوچكي از آن را در سايتهايي مانند ديجيكالا مشاهده ميكنيد. مثلا دكمه كه رويش نوشته شده: فروش ويژه روز. ولي دقيقا توضيح داده نشده كه چه چيز فروخته ميشود و با چه قيمتي. بازديدكننده از روي كنجكاوي بر آن دكمه كليك ميكند تا ببيند موضوع چيست. تعريف سيستمهاي امتيازدهي به بازديدكنندگان سايت ميتواند بسيار اثرگذار باشد. بازديدكننده با هر فعاليت يا خريد در سايت امتيازهايي دريافت ميكند و اين امتيازها قابل تبديل به پول هستند تا توسط آن بتوان از سايت خريد كرد.
در اين مقاله سعي كردم به در بازاريابي اينترنتي به روندهايي بپردازم كه كاملا براي شرايط ايران در نظر گرفتهشده است. يك وبمستر يا بازارياب اينترنتي با تمركز بر اين ۵ مورد ميتواند رشد كسبوكار آنلاين خود را در سال ۱۳۹۶ بسيار سريعتر كند.
۱. وبينار
وبكست به هرگونه پخش برنامه از طريق اينترنت گفته ميشود. يك حالت خاص آن وبينار است. وبينار آموزش يا سخنرانياي است كه از طريق اينترنتي برگزار ميشود. در دنياي بازاريابي اينترنتي، وبينار يكي از بهترين روشها براي بازاريابي و معرفي محصول است. روز به روز علاقه به شركت در جلسات آنلاين و زنده در ايران بيشتر ميشود. منظور از زنده آن است كه سخنران در همان لحظه در خال صحبت است و مطالب ضبط شده نيست. فرض كنيم كار شما طراحي سايت است. شما ميتوانيد يك وبينار ۱۰۰ نفره رايگان برگزار كنيد و تبليغ كنيد تا در وبينارتان ثبتنام كنند. سپس در وبيناري يك ساعته به آموزش نكات مهم براي داشتن سايت بپردازيد. مثلا توضيح دهيد چگونه با كمترين هزينه بهترين سايت ممكن را داشته باشيم. سپس در پايان وبينار به شركتكنندگان پيشنهاد ميدهيد كه كار طراحي سايت را به خودتان واگذار كنند. حتي يك فرصت ويژه هم تعريف ميكنيد تا مثلا كساني كه تا يك هفته پروژه را به شما بسپارند از مزيتهايي استفاده كنند.
۲. ويديو
در سالهاي اخير استفاده از موبايلهاي هوشمند و رسانههاي اجتماعي تا حدي زياد شده كه كمتر كسي را پيدا ميكنيد كه در روز حداقل با گوشي خود چند ويديوي كوتاه نبيند. اين يك فرصت بسيار عالي و بزرگ براي بازاريابان اينترنتي است. اكنون ديدن ويديوهاي كوتاه به يكي از عادتهاي روزانه مردم تبديل شده است. پس شما هم بايد دستبهكار شويد و بخشي از مطالب خود را بهصورت ويديو منتشر كنيد. ويديوهايي آموزشي درست كنيد و به مخاطبان و مشتريان هر نكته لازم را آموزش بدهيد. محصولات را باهم مقايسه كنيد. توضيح دهيد چگونه بهترين خريد را انجام دهند. هنگام خريد به چه مواردي بيشتر توجه كنند و … شما بايد با ويديو نشان دهيد چقدر در كارتان متخصص هستيد. اين باعث جلب اعتماد مخاطبان شما ميشود و در نهايت اگر تصميم به خريد گرفتند، شما جزو اولين گزينهها خواهيد بود.
۳. بازآفريني تبليغات
مشكلي كه در دنياي بازاريابي اينترنتي روز به روز پررنگتر ميشود كاهش نرخ برداشت صحيح تبليغات اينترنتي است. شما تبليغات اينترنتي انجام ميدهيد و عدهاي اين تبليغات را ميبينند. ولي به دليل مشغله زياد و تمركز كم، برداشت درستي از تبليغ شما نميكنند. مثلا شما تبليغ ميكنيد كه كار بازسازي ساختمان انجام ميدهيد. عدهاي از بينندگان تبليغ اشتباه برداشت ميكنند و فكر ميكنند شما در كار خريد و فروش املاك هستيد! از اين دست مثالها در اينترنت بسيار زياد وجود دارد. شما بايد بر دو موضوع با جديت كار كنيد: ۱. انتقال ساده و مستقيم پيام بازاريابي و ۲. بازآفريني تبليغات. تا حد ممكن سعي كنيد تبليغات اينترنتي واضح و ساده باشند. شخص در كمتر از ۳ ثانيه بايد بتواند كار شما دقيقا چيست. كافي نيست تشخيص بدهد شما وكيل هستيد، بلكه بايد بداند دقيقا در چه موردي ميتوانيد به او كمك كنيد.
نكته دومي كه بايد به آن توجه كنيد بازآفريني تبليغات است. منظور از بازآفريني آن است كه همان مطلب را با روش و ادبيات ديگري بيان كنيد. مثلا فرض كنيد يك فايل PDF ساختيد كه درباره خدمات طراحي سايت توضيح ميدهيد. سعي كنيد با فرمتهاي ديگري مثل ويديو و صوت مطالب مكملي تهيه كنيد. هدف آن است كه اگر مخاطب از PDF شما برداشت نكرده كارتان دقيقا چيست و چه مزيتي دارد، حداقل از فايل صوتي يا ويديو اين برداشت را انجام دهد. بهخصوص اگر دنبال بازارهاي جديدي هستيد كه اطلاع كمي از زمينه فعاليت شما دارند اين موضوع مهمتر ميشود. مثلا براي اغلب افرادي كه هيچ سروكاري با كسبوكار و سرمايهگذاري ندارند واژههاي كارآفريني، سرمايهگذاري، بورس، سهام و … تفاوت چنداني ندارند. حال اينكه شما تخصصتان فقط يكي از اين موارد است و بايد اين موضوع را با بازآفريني تبليغات به مخاطبان نشان دهيد.
۴. تلگرام
با توجه به رايجتر شدن استفاده از تلگرام، بايد در بازاريابي اينترنتي از اين رسانه بهتر و مفيدتر استفاده كرد. بسياري از كسبوكارهاي كوچك، گروههاي تلگرامي درست ميكنند تا مشتريان امكان تبادلنظر با يكديگر را داشته باشند. همچنين استفاده از كانالهاي تلگرام باعث ميشود، هزينههاي اطلاعرساني به مخاطبان و مشتريان تقريبا به صفر برسد. اگر هنوز براي كسبوكارتان كانال نداريد، هرچه زودتر دستبهكار شويد و كانالتان را راهاندازي كنيد. امكان بسيار جالب و جذاب ديگر روباتهاي تلگرام هستند كه تقريبا ميتوانند مانند يك منشي يا پاسخگوي خودكار به مخاطبان كمك كنند. مثلا مخاطب ميتواند با مراجعه به صفحه روبات تلگرام با منويي مواجه شود و با زدن دكمه ۱ ليست محصولات، دكمه ۲ قيمت محصولات و … را ببيند. درواقع شما يك پاسخگوي تلگرامي خودكار طراحي ميكنيد كه با توجه به سوال مخاطب ميتواند بهصورت خودكار جواب ارسال كند. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه و روش ساختن روبات ميتوانيد در گوگل جستجو كنيد. مقالات فارسي زيادي وجود دارند كه روش ساخت روبات تلگرام را آموزش ميدهند.
۵. استفاده از Gamification
روز به روز خريد از اينترنت به يك تفريح تبديل ميشود. ديگر فقط كافي نيست فرايند خريد سايت خوب و درست كار كند. خريد از سايت شما بايد به كاري ساده و لذتبخش تبديل شود. خيلي خوب است كه با علمي به نام گيميفيكيشن (Gamification) بيشتر آشنا شويد و از ايدههاي آن در سايتتان استفاده كنيد. نمونههاي كوچكي از آن را در سايتهايي مانند ديجيكالا مشاهده ميكنيد. مثلا دكمه كه رويش نوشته شده: فروش ويژه روز. ولي دقيقا توضيح داده نشده كه چه چيز فروخته ميشود و با چه قيمتي. بازديدكننده از روي كنجكاوي بر آن دكمه كليك ميكند تا ببيند موضوع چيست. تعريف سيستمهاي امتيازدهي به بازديدكنندگان سايت ميتواند بسيار اثرگذار باشد. بازديدكننده با هر فعاليت يا خريد در سايت امتيازهايي دريافت ميكند و اين امتيازها قابل تبديل به پول هستند تا توسط آن بتوان از سايت خريد كرد.